Ugeskema Revolutionen på Langholt Skole

Historik

I skoleåret 2016/17 fik en af vores nyuddannede lærere lyst til at afprøve Ugeskema-metoden af i sin undervisning i 3. klasse. Klassen var udfordret på mange områder og det var svært at gennemføre en traditionel undervisning derinde. Metoden var en stor succes og hun fortalte glad de andre kolleger om oplevelsen.

I løbet af 1 måned havde alle de andre lærere på skolen afprøvet metoden og stemningen i personalerummet havde ændret sig markant fra fortællinger om urolige og umotiverede elever, til fortællinger om elever, der bare tog fra og en god arbejdsro i klasserne.

På baggrund af det, tog jeg kontakt til forvaltningen og fik dem til at sponsorere et kursus med Karina Winther, som står bag Ugeskema Revolutionen.

Efter et godt og inspirerende besøg af hende og med en bog til hver medarbejder – har især lærerne arbejdet lige så stille videre med det.

Som ledelse oplever vi en flok motiverede lærere, grundet færre konflikter i undervisningen, elever med stor læringslyst samt mindsket frustration i fht den enkelte elevs læring pga den åbenlyse mulighed for at differentiere.

For at holde ”gryden i kog”, er arbejdet med Ugeskemaet et af kravene til planlægningen af 3. kvartal.

Medarbejdernes oplevelse af metoden i undervisningen

• Øget læringslyst hos den enkelte elev
  • Færre elever, der ikke ved hvad de skal
  • Øget mulighed for undervisningsdifferentiering