Referat fra skoleudviklingssamtalen 2024/2025
Dato: 13.02.25
Sted: Langholt Skole
Deltagere: Heidi Jansson (Konsulent Fagcenter Børn og Unge - skoler), Brian Klitgaard (Områdeleder, område Nord - skoler), Rasmus Kunø Tarp (Skolebestyrelsesrepræsentant), Tommy Bundgaard (Skoleleder) og Rikke Larsen (DUS-leder)
Velkommen til referatet fra skoleudviklingssamtalen for Langholt Skole. Vi har drøftet
og videreudviklet vores fælles vision for Langholt Skole. Vores mål er at skabe de bedste rammer for børnenes læring, trivsel og udvikling.
Vi vil fokusere på vores strategiske handleplan, evaluere vores nuværende initiativer
og identificere nye muligheder for at styrke vores skolefællesskab. Vi har afholdt en
skoleudviklingssamtale med repræsentanter fra Børn og Unge samt skolebestyrelsen og skolens ledelse om de forventninger og oplevelser vi gør os i forhold til Langholt Skole, så vi sammen kan sikre, at alle børn får de bedste
betingelser for at lære, være, lykkes og gro.
Vi har arbejdet sammen om en konstruktiv åbenhed, et fælles engagement og en fælles ambition om at gøre Langholt Skole til et endnu bedre sted for vores børn.
Skoleudviklingssamtalen har primært to formål:
- Dialog:
Samtalerne skal styrke dialogen, den fælles forståelse og samarbejdet om udvikling af skolen mellem Børn og Unge forvaltningen, skolebestyrelsen og ledelsen. - Udvikling:
Samtalerne skal bidrage til at styrke evalueringskulturen som helhed og pege fremad mod indsatser, der kan skabe udvikling og mulighed for forbedringer på skolen og herunder sikre de bedste rammer for elevernes faglige og alsidige udvikling.
Præsentation af dagsorden:
- Formål: Strategisk handleplan for PLL (Professionel læringsledelse)
Fokus på kodeks for god undervisning, faglige resultater, læring i skole og DUS, stærke fællesskaber, inklusion og barnets stemme.
PLL:
- Opkvalificering af matematik på Langholt Skole gennem co-teaching og samarbejde.
- Samarbejdet mellem Grindsted Skole, Vodskov Skole og Langholt Skole om fælles børn i overgangen fra 6. klasse til 7. klasse.
Kodeks for god undervisning:
- Fokus på pædagogiske og didaktiske redskaber, observationer og udvikling af faglig praksis.
- Tid til fordybelse og langsigtede forbedringer.
Evaluering og læringssamtaler med eleverne:
- Fokus på systematisk opfølgning, refleksion og læringssamtaler to gange årligt.
- Synlighed for forældrene omkring læringsmål og løbende opfølgning.
Deltagelsesmuligheder på Langholt Skole:
- Fokus på fællesskabende strukturer, inklusion og ressourcer.
- Målrettet arbejde med data for at følge elevernes progression.
PLF (Professionel læringsfællesskaber):
- Fokus på børnesyn og læringssyn, ressourceorienteret mindset og dialog mellem skole og hjem.
Co-teaching:
- Observation og opfølgning som værktøjer til at udfordre og forbedre undervisningen.
Status og evaluering:
- Læringssamtaler med fokus på barnets stemme, forældrenes erfaringer og
feedback hele året rundt.
Perspektivering:
- Styrkelse af drengefællesskaber, fælles aktiviteter og læringsmiljøer.
- Co-teaching som en integreret del af skolen.
Fritidspædagogik:
- Fokus på kvalitet og alsidighed i DUS, barnets stemme og medbestemmelse.
Involvering af skolebestyrelsen:
- Samarbejde omkring børnenes lærings- og legemiljøer, faglighed og digital dannelse.
- Fokusklasser og tildelingsmodeller baseret på indmeldte tal.
Skoleudviklingssamtalen på Langholt Skole har været en konstruktiv og engageret proces, hvor repræsentanter fra Børn og Unge, skolebestyrelsen og skolens ledelse har samarbejdet om at styrke skolens rammer for børnenes læring, trivsel og udvikling. Med fokus på dialog og udvikling har samtalen bidraget til at skabe en fælles forståelse og evaluering af skolens initiativer, samt peget fremad mod nye indsatser og forbedringer. Gennem strategisk handleplan, co-teaching, og fællesskabende strukturer arbejder vi målrettet på at sikre de bedste betingelser for elevernes faglige og alsidige udvikling. Sammen har vi en ambition om at gøre Langholt Skole til et endnu bedre sted for vores børn.