Denne forretningsorden supplerer styrelsesvedtægten for Aalborg kommunes skolevæsen og omfatter derfor kun forhold, som ikke er fastlagt ved styrelsesvedtægtens bestemmelser eller lovgivning (jf. Styrelsesvedtægtens §13)
§ 1. Rammesætning
Stk. 1: Skolebestyrelsen afholder mindst 6 ordinære møder pr. skoleår.
Stk. 2: møderne afholdes som udgangspunkt i tidsrummet kl. 17.00-19.00
§ 2. Skolebestyrelsens sammensætning (jf. §1 stk. 3)
7 forældrevalgte
2 medarbejdervalgte
2 ledelsesrepræsentanter – som ingen stemmeret har og som agerer
sekretær 2 elevrådsrepræsentanter
§3. Konstituering
Senest 14 dage efter en ny valgperiodes start indkalder skolens leder/den afgående formand til konstituerende møde.
Stk. 2: På dette møde vælges formand (jfr. Styrelsesvedtægtens § 4) og næstformand.
Næstformanden vælges efter samme regler som formanden.
Konstituering sker ved skoleårets start.
§ 4. Formanden åbner og leder skolebestyrelsens møder.
Stk. 2: Næstformanden varetager under formandens fravær formandens opgaver.
§ 5. Formanden indkalder til møde med mindst 14 dages varsel.
Stk. 2: Formanden fastsætter dagsorden for møderne og sender senest 4 dage inden mødet en dagsorden med eventuelle bilag til medlemmerne. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsordenen, skal det meddeles formanden senest 10 dage før mødet afholdes.
Stk. 3: I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet indkaldes, skal formanden underrette medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet.
Bemærkninger til § 3:
Stk. 1: Det anbefales, at der aftales en møderække.
Stk. 2: Meget omfattende bilagsmateriale sendes digitalt hjem til medlemmerne.
§ 6. Afbud til møderne meddeles formanden på Aula.
§ 7. Skriftlig afstemning anvendes ved personvalg og i øvrigt, hvis 1/3 af bestyrelsens medlemmer begærer det.
Bemærkninger til § 5:
Skriftlig afstemning er ikke ensbetydende med hemmelig afstemning og forhindrer derfor ikke, at formandens stemme kan være udslagsgivende. Den skriftlige afstemnings primære opgave er ikke at sikre de stemmeafgivende anonymitet, men at fastholde et afstemningsresultat i tvivlstilfælde.
§ 8. Møder i skolebestyrelsen er omfattet af de almindelige regler om tavshedspligt.
Stk. 2: Formanden udtaler sig på bestyrelsens vegne til pressen o. lign.
§9. Bestyrelsens medlemmer forventes at deltage i arbejdet i og omkring skolen. Dette gør sig gældende for fælles arrangementer i løbet af skoleåret samt almindelige bestyrelsens arbejde.
§10. Medlemmerne af bestyrelsen forventes at prioritere mødedatoerne for bestyrelsesmøderne. Alle mødedatoer for det kommende skoleår aftales på sidste møde inden sommerferien det afgående år.
§10.1 Der føres fraværsstatistik af formanden og denne vil på efterspørgsel blive fremvist for medlemmerne.
§10.2 Ved fravær over 15% vil bestyrelsesmedlemmet blive kontaktet af formanden og der startes en dialog om det videre forløb. Ved længere tids fravær, vil bestyrelsen kunne indkalde en suppleant, hvem der vil overtage medlemmets rolle.
Vedtaget den 22. januar 2025