Formål
Kommunikationen mellem skole og hjem skal understøtte, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for og støtter eleverne i deres faglige, sociale og personlige udvikling. Jf. Folkeskolelovens §2. Stk 3 samarbejder forældre og elever med skolen om at leve op til folkeskolens formål, hvormed kommunikation mellem skole og hjem er centralt for Langholt Skole.
- Kommunikationen mellem skole og hjem dækker over den personlige, skriftlige og digitale kommunikation. Herunder også meddelelsesbogen.
- Kommunikationen mellem skole og hjem er anerkendende, åben og respektfuld
- Det er let for forældre at holde sig opdateret om praktiske og indholdsmæssige dele af elevernes hverdag på skolen
- Forældremøder skal sikre et godt samarbejde mellem skole og forældre omkring klassen
- Skole-hjem-samtaler skal sikre, at skole og forældre i samarbejde tager ansvar for elevens faglige og alsidige udvikling
- Fokuspunkter for elevens faglige og alsidige udvikling udfyldes i meddelelsesbogen
- Skolen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for den enkelte elevs trivsel
Skolens ansvar
- Skolen informerer forældrene om praktiske og indholdsmæssige dele af hverdagen på skolen via Aula
- Skolen tilstræber tydelig og rettidig kommunikation til forældrene
- Skolen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige udfordringer
- Skolen behandlinger bekymringer og utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på at finde en tilfredsstillende løsning for alle parter
Forældrenes ansvar
- Forældre holder sig orienteret om deres barns skolegang via Aula og bestræber sig på at deltage i skolens aktiviteter (fx forældremøder)
- Ved utilfredshed med forhold omkring elevens hverdag på skolen, tager forældre direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet. Findes der ikke en løsning, involveres skolelederen
- Ved oplevelse af at skolen ikke overholder principper, regelsæt mv. tager forældre kontakt til skolebestyrelsen
- Ved konflikt mellem elever, tager forældre så vidt muligt direkte kontakt til den anden elevs forældre med henblik på at løse konflikten. Relevante medarbejdere på skolen kan inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrag til løsning af konflikten
- Forældre skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold omkring eleven, som har betydning for elevens trivsel og skolegang
Rammer for forældremøder
- Forældremøde afholdes klassevis minimum én gang per skoleår
- På møderne skal der være plads til både praktiske informationer, orientering om klassens trivsel samt dialog med og mellem forældrene
Rammer for skole-hjem-samtaler
- Skole-hjem-samtaler afholdes minimum to gange per skoleår
- Samtalerne giver forældrene et samlet billede af elevens faglige udvikling og trivsel og er med til at sikre at evt. udfordringer opdages og forsøges løst tidligt
Rammer for Meddelsesbogen
- Meddelelsesbogen indeholder få, væsentlige fokuspunkter for elevens faglige og alsidige udvikling
- Meddelelsesbogen er digital og føres i MU Elev med henblik på sikker opbevaring af informationerne om eleven. MU Elev kan tilgås direkte på minuddannelse.net eller via link på Aula
- Meddelelsesbogen bliver opdateret minimum to gange i løbet af skoleåret og er løbende tilgængelig for forældre
- Klasseteamet er ansvarligt for opdatering af meddelelsesbogen
- I børnehaveklassen skal fokuspunkter for den faglige udvikling i kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed samt alsidig udvikling indgå
I 1.- 6. klasse skal fokuspunkter for faglig udvikling i dansk og matematik samt alsidig udvikling indgå - For elever i udfordringer i skolen indgår der information om de indsatser og den opfølgning, som skolen har iværksat for at imødekomme udfordringerne.
Godkendt i skolebestyrelsen d. 30. april 2025.