Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for skolens virksomhed

Formål

Skolens organisering og rammer skal sikre fællesskabet og den enkelte elevs læring, dannelse og trivsel bedst muligt jf. Folkeskolelovens § 1.

Skolens virksomhed dækker over organisering af undervisningen (Rammer for klassedannelse, holddannelse, skemalægning, vikardækning, tema- og projektforløb, supplerende undervisning, specialundervisning og undervisning i dansk som andetsprog, arbejdsfordeling mellem det pædagogiske personale, godkendelse af undervisningsmaterialer) samt rammer uden for undervisningstiden (Rammer for anvendelse af skolegården, frikvarter, tilsyn i frikvarter og DUS)

Det er skolens ansvar at tilrettelægge skoledagene, så de bygger på nedenstående retningsgivende principper, samt at orientere skolebestyrelsen omkring dette ifbm. skoleårets planlægning.

Princippet for Skolens virksomhed er et omfattende princip, der indeholder flere lovpligtige områder jf. Folkeskoleloven, som fastsættes af skolebestyrelsen.  §-referencer i indeværende dokument er dermed til Folkeskoleloven (Bek. 989 af 27.08.2024)

 

Rammer for klassedannelse

  • Langholt Skole er opdelt i tre stamteams. Stamteam 1 (bhk.-2. kl.), stamteam 2 (3.-4. kl.) samt stamteam 3 (5.-6- kl.). Dette for at sikre en alderssvarende didaktik, pædagogik, fagkvalitet og medarbejderkompetencer jf §2 stk. 2.
  • Der er stor opmærksomhed på interne, såvel som eksterne overgange både i samarbejdet med børnehaven Trylleskoven og overbygningsskolen Vodskov Skole.
  • Langholt Skole er en et-sporet skole. Giver børnetallet anledning til dannelse af flere klasser på enkelte årgange, deles børnene ligeligt i forhold til piger og drenge. Geografisk hensyn, forældreønsker og kammeratskabsforhold kan have indflydelse på delingen.

 

Rammer for holddannelse

  • Holddannelse er et led i lærernes metodevalg, som kan medvirke til at skabe et læringsmiljø, hvor alle elever får tilpas faglige, sociale, kulturelle og personlige udfordringer i overensstemmelse med §18 stk. 1 og 2. 
  • Skolen tilstræber at give nye muligheder for at skabe sociale fællesskaber.
  • Skolen tilstræber udvikling af en eksperimenterende og kreativ tilgang til undervisningen. 
  • Skolen kan anvende holddannelse på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen. Dette i overensstemmelse med §5 stk 1 og 5.
  • Skolen tilstræber at bruge holddannelse til særlige faglige udviklingsforløb for alle elever. 
  • Skolen tilstræber, at eleverne engageres ved medbestemmelse og medansvar for undervisningen.
  • Skolen evaluerer holddannelse løbende.
     

Rammer for skemalægning

  • Skemalægningen på Langholt Skole har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag, der understøtter trivsel og læring. Der tages hensyn til elevernes behov for pauser, spisetid og mulighed for bevægelse, jf.§15.
  • Vejledende timefordelingsplan følges. Begrundede afvigelser godkendes af skolebestyrelsen jf.§16 .
  • Ekstra timer kan tilføres ved klasser med mange elever/problemer, kreative fag, særlige undervisningsforløb, fag med få timer
  • Jf.  jf.§12, stk. 2 udarbejder skoleledelsen forslag efter samråd med Pædagogisk Råd og skolebestyrelse
  • Fagene læses af de bedst egnede lærere i hvert team
  • Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledag, så undervisningen i indskolingen ligger i tidsrummet klokken 8.00-13.30 og stamteam 3 i tidsrummet 8.00-14.30
  • Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger.
  • Ingen elever må have mellemfritimer
  • De praktiske og musiske fag fordeles så vidt muligt jævnt over ugen for den enkelte klasse
  • Så vidt mulig sammenhæng mellem 1. og 2. time, så timerne læses af samme lærer
  • Skolen tilstræber, at skemaet og evt. skemaændringer er kendt af elever, forældre, skolens medarbejdere, ledelse og relevante samarbejdspartnere. 
     

Rammer for vikardækning 

  • Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved vikardækning, og at vikardækningen hvis muligt, foretages af en lærer, eleverne kender i forvejen.
  • Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers længerevarende fravær.
  • Prioriteringen i dag-til-dag vikardækning er, at der skal tages hensyn til tilsynsforpligtigelsen, elevernes alder samt vikardækningens faglighed og formål.
  • Alle timer bør vikardækkes, dog kan eleverne i 5. og 6. klasse sendes hjem i ydertimer uden forudgående varsel (pasningsordning tilbydes)
     

Rammer for tema- og projektforløb

  • Skolen tilstræber, at tema - og projektforløb muliggør samarbejde på tværs af årgange og klassetrin - og fremmer elevernes oplevelse af faglig sammenhæng og fordybelse, jf. § 5, stk. 1 og § 1, stk. 2
  • Skolen tilstræber, at tema- og projektforløb fastlægges i skolens årsplan inden skoleårets begyndelse.
  • Skolen tilstræber at inddrage forældre og andre med særlig viden om emnet i både planlægning og gennemførelse af tema- og projektforløb.
  • Skolen tilstræber at informere hjemmene i god tid om tema- og projektforløbenes formål, indhold og organisering og eventuelle ændringer i elevernes mødetid.
  • Skolen tilstræber, at der i organiseringen af tema- og projektforløb tages specielt hensyn til elever, der har det svært med opbruddet i skolens faste struktur.
     

Rammer for supplerende undervisning, specialundervisning og undervisning i dansk som andetsprog

  • Skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning, specialundervisning eller undervisning i dansk som andetsprog jf.§ 12, stk. 2 og § 5, stk. 5-6..
  • Det tilstræbes, at eleverne så vidt muligt med hensyntagen til deres forskellige kompetencer undervises i deres hjemklasse jf. § 3, stk. 2  og § 18, stk. 1.
  • Undervisningsdifferentiering og specialundervisning betragtes som understøttende foranstaltninger for ovenstående synspunkt. 
  • Der lægges vægt på tidlig indsats og mindst muligt indgreb.
  • Specialundervisning planlægges bl.a. som forebyggende støtte på de yngste klassetrin og støtte efter behov på øvrige klassetrin.
  • Skolen tilstræber, at personalet, der varetager den supplerende undervisning, har de nødvendige kompetencer. 
  • Organiseringen af undervisningen i dansk som andetsprog skal så vidt muligt tage hensyn til elevernes behov for at være en del af klassefællesskabet jf. § 5, stk. 6. 
     

Rammer for arbejdsfordeling mellem det pædagogiske personale

  • Arbejdets fordeling blandt det pædagogiske personale tager udgangspunkt i Folkeskolelovens bestemmelser om uddannelse og samarbejde samt de til enhver tid gældende arbejdstidsaftaler.
  • Det pædagogiske personale har medindflydelse på og medansvar for egen arbejdssituation. 
  • Det tilstræbes, at det pædagogiske personale har mulighed for at udvikle et åbent og gensidigt inspirerende samarbejde om undervisningen, såvel indenfor som på tværs af team jf. § 18, stk. 2 og 4 samt § 29 a. 
  • Der skabes rammer, som fremmer det pædagogiske personales arbejde med eleverne.
  • Det tilstræbes, at det pædagogiske personale får mulighed for stadig faglig og personlig dygtiggørelse og udvikling f.eks. gennem kurser, konferencer og andre uddannelsesforløb. 
     

Rammer for godkendelse af undervisningsmaterialer

  • Det overlades til den enkelte lærer og team at vurdere egnetheden af det konkrete undervisningsmateriale, som anvendes i egen undervisning. I tvivlstilfælde forelægges materialet for skolelederen, der enten godkender eller spørger skolebestyrelsen. Dette i overensstemmelse med §2 stk 2, §18 stk 1, §44 stk 2, nr 5 og stk 4.
  • I forbindelse med brug af informationer og undervisningsmaterialer fra nettet er det ekstra vigtigt, at lærerne forholder sig kritisk og anvender sund fornuft, samt at et vigtigt element i undervisningen er at lære eleverne at være kildekritiske
  • Udvælgelse og anskaffelse af undervisningsmaterialer påhviler de budgetansvarlige i samarbejde med skoleledelsen. Dette gælder også for anskaffelse af materialer til pædagogisk servicecenter
  • Alle undervisningsmaterialer med reklamer og alle reklamerekvisitter skal godkendes i skolebestyrelsen inden udlevering til eleverne
  • Skolebestyrelsen kan til enhver tid sætte godkendelse af et konkret undervisningsmateriale på dagsordenen til et skolebestyrelsesmøde

Rammer for anvendelse af skolegården

  • Skolegården er åben for alle skolens elever. Afhængig af antal børn, voksne og aktiviteter kan skolens personale begrænse antallet af besøgende i skolegården
  • Legeredskaber er forbeholdt skolens elever i frikvarterne og DUS-børn i DUS-tid.
  • Der må ikke kastes med snebolde i skolegården. Personalet kan give eleverne tilladelse til at kaste med snebolde på et nærmere bestemt afgrænset område på sportspladsen
  • Det er ikke tilladt at ”vaske” hinanden med sne
     

Rammer for tilsyn i frikvarter og DUS

  • Tilsynet udføres på en sådan måde:
    • at det er med til at udvikle børnenes selvstændighed samt opdrage til frihed under ansvar
    • at det tilgodeser hensynet til børnene selvudfoldelse og behov for omsorg og voksenkontakt
    • at børnene ikke altid er under direkte voksenkontrol, men altid kan komme i kontakt med personalet
    • at personalet jævnligt tilser de forskellige opholdsområder og til stadighed har føling med, hvor børnene befinder sig
    • at de udendørs faciliteter – skolegård og sportsplads – udnyttes optimalt
  • Skolen har udeordning i alle frikvarterer.

 

Godkendt af skolebestyrelsen d. 30. april 2025.