Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Traditioner og aktiviteter

På Langholt Skole vægter vi fællesskaber højt med respekt for hinanden og vores fælles sted – det grundlæggende for os som skole er elevernes trivsel, læring og udvikling.

Som skole har vi ligeledes fokus på at skabe udviklingsstøttende læringsmiljøer gennem ligeværdige, fællesskabende og aktive deltagelsesmuligheder. Dette fokus gør sig gældende i både de sociale og faglige fællesskaber.

Eleverne på Langholt Skole er både klassekammerater, skolekammerater, stamholds-kammerater og DUS-kammerater – selvom vi er en lille skole, så har vi et stort fællesskab, hvor vi kender hinanden.

Skolens elever, familier, byen/lokalmiljøet og personalet er en uundværlig og vigtig del af de fælles traditioner og aktiviteter på Langholt Skole.

Gennem skolens årshjul er det muligt at få et kendskab til skolens traditioner og aktiviteter.

 

Langholt Skoles årshjul

 

Januar

  • Show and tell - Skolens elever, lærere og pædagoger inviterer forældrene inden for til en aften på skolen, hvor eleverne fortæller og viser deres arbejde frem fra undervisningen. Forældrene har denne aften mulighed for at deltage aktivt i klassernes aktiviteter og opgaver med god hjælp og guidning fra eleverne. Aftenen har til formål at give et helhedsbillede af elevernes hverdag, og derfor kan der både være fokus på faglig undervisning og sociale aktiviteter.

Februar

  • Fastelavn - Eleverne holder fastelavnsfest som stamhold med fokus på fællesskab. Eleverne er som klasser på stamhold sammen med 1-2 andre klasser (se nedenfor) – dette gør sig gældende i udvalgte lektioner både i forhold til den faglige undervisning samt sociale aktiviteter. Stamhold 1: Børnehaveklassen, 1. klasse og 2. klasse. Stamhold 2: 3. klasse og 4. klasse. Stamhold 3: 5. og 6. klasse.

Marts

  • Rynkeby-løb – Som skole har vi tradition for at deltage i Rynkeby-løbet fredagen inden påskeferien. Hele skolen deltager i et fælles løb på skolens og hallens område, hvor vi sammen er med til samle ind til et godt formål, der hjælper andre, der har behov for det.

  • Trivselsdag: Denne dag markeres hvert år på skolen med fokus på fællesskaber og trivsel gennem undervisning og aktiviteter. Eleverne har fokus på relevante emner klassevis, og dagen afsluttes med venskabsløb for hele skolen, hvor eleverne samarbejder som hold for at løse en fælles opgave.

April

  • Arbejdsdag – Hvert år afholdes en fælles arbejdsdag på skolen for elever, forældre og personale. Vi arbejder denne dag med praktiske opgaver for at vedligeholde og passe på vores fælles skole. Vi er alle interesseret i at skabe de bedst mulige rammer for skolens elever, og derfor hjælper vi hinanden i fællesskab omkring dette.

Maj

  • Skolefest – Skolen har tradition for at holde skolefest for eleverne, forældre, søskende, bedsteforældre, tidligere elever, personale m.v. Hver klasse arbejder i ugen op til skolefesten med at etablere boder med forskellige aktiviteter. Som skole er vi fælles om at pynte skolen op, så den bliver festklar. 4. klasse står for den årlige skolekomedie, skolebestyrelsen står for kageboden samt salg af kaffe og sodavand, og DUS står for salg af slik. Til skolefesten kan man hos ”Langholt Sparekasse” købe Langholt Dollars, som kan bruges under festen. Skolefesten er altid en festlig aften med højt humør og god opbakning fra familier og byen, hvilket betyder meget for eleverne og os som skole.

Juni

  • Idrætsdag – Alle klasser på skolen holder idrætsdag i ugen op til sommerferien med fokus bevægelse og sammenhold.

  • Klasselærerdag – Hver klasse på skolen holder klasselærerdag i ugen op til sommerferien. Klasserne kan enten lave aktiviteter på skolen eller tage på ture i lokalområdet m.v.

  • 6. klasses lejrtur – Som afslutning på 6. klasse og tiden på Langholt Skole tager 6. klasse på lejrtur. En fælles tur inden et nyt skoleliv venter. Det er ligeledes en oplevelse som eleverne sammen kan mindes og se tilbage på. Tidligere elever på Langholt Skole har tradition for kontinuerligt at vende tilbage og besøge skolen, hvilket vi er meget taknemmelige for.

  • Sidste skoledag - Den sidste fredag inden sommerferien har vi som skole tradition for at 6. klasse møder udklædte i skole ligesom lærerne er udklædte. 6. klasse-eleverne følges med lærere og pædagoger i skole denne dag fra to aftalte steder i byen. Dagen forløber med fælles morgenmad for 6. klasses elever og forældre samt skolens personale. Derudover er  der hygge i klasserne, uddeling af karameller fra 6. klasse til skolens øvrige elever. 6. klasses show for hele skolen, rundboldkamp mellem 6. klasse og personalet med den øvrige skole som heppekor samt fælles afslutning og sang i skolegården for hele skolen med ønsket om en god sommerferie til alle.

  • Cykeltur til Skagen – I den første uge af sommerferien (tirsdag-torsdag) cykler DUS-børnene fra 3. klasse hvert år hele vejen til Skagen sammen med DUS-pædagogerne. Turen markerer 3. klasses afslutning på DUS 1. DUS-turen varer samlet set i tre dage med to overnatninger i hytter på campingplads. 3. klasse-forældrene hjælper med at transportere bagage, bage kage og brød samt afhentning i Skagen på turens sidste dag. Det tager en dag at cykle derop – børnene er stolte og sammenholdet endnu stærkere efter sådan en tur. Det er en tradition som børnene ser frem til og fortæller hinanden omkring.

Juli

  • Sommerferie fra skole

August

  • Første skoledag – Med sommerfugle i maven er dette en dag, som vi alle ser frem til. Det er en dag med varme gensyn og en fælles velkomst til nye. Traditionen tro mødes vi alle i skolegården med flaget i flagstangen, hvor vi starter et nyt skoleår med fællessang. Forældre er meget velkomne til at tage del i denne dag på skolen. Skoledagen starter kl. 8.00 for alle skolens elever. Børnehaveklassens skoledag slutter kl. 10.00 denne dag, hvorefter DUS åbner. Skolens øvrige elever har almindelig skoledag efter kl. 10.00. For at fejre første skoledag og fællesskabet, er der tradition for at is-bilen kommer forbi med is til alle skolens elever.

September

  • Skolens lejrtur – Hvert andet år tager hele skolen i samlet flok på en fælles lejrtur med én overnatning. Lejrturens fokus er at videreudvikle skolens fællesskaber gennem samvær samt sociale og faglige aktiviteter. Gennem turen får eleverne mulighed for at opbygge og vedligeholde deres relationer samt opdage muligheder for forskellige interessefællesskaber.

Oktober

  • Sundhedsuge i uge 41 – Hvert år arbejder skolens elever med sundhed, kost, motion og trivsel i skolens sundhedsuge.

  • Skolernes motionsdag – Fredagen inden efterårsferien afholdes skolernes motionsdag. De ældste elever løber og cykler. De yngste elever går eller løber. Alle elever er minimum ude på distancen 5 kilometer. Til denne aktivitet er vi så heldig af få hjælp fra forældre, bedsteforældre og byens borgere, som står vagt ved de trafikerede veje. En god og fællesskabende tradition der markerer starten på efterårsferien gennem høj aktivitet, røde kinder og smil på læberne.

  • Halloween-fest – Som en fælles tradition for børnene DUS 1 og DUS 2 afholdes der hvert år en halloweenfest med udklædning, spisning og uhyggeligt hyggelige aktiviteter. Børnene er med til at lave pynten til festen - det er en tradition, som børnene ser frem til og er meget engageret omkring.

November

  • Juleklippedag – Hvert år holder skolen juleklippedag hvor børn, forældre, bedsteforældre og personale laver julepynt og pynter klasselokaler og skolen op.

December

  • Luciaoptog – Hvert år den 13. december går elever fra 5. klasse og 6. klasse Lucia-optog på skolen. Skolens øvrige elever står på gangene og kigger på for at tage godt imod Lucia-optoget.

  • Juleafslutning – Den sidste dag inden juleferien går hele skolen samlet til byens kirke kl. 8.00. Byens præst forestår julegudstjenesten, og skolens kor synger de sange, som de har øvet. Tilbage på skolen hygges der i klasserne, inden vi ønsker hinanden en rigtig god juleferie kl. 13.30

Dette årshjul er et indblik i de traditioner, som udgør en del af Langholt Skole og DUS. Disse skal ses i sammenhæng med den undervisning og de pædagogiske tiltag, der i hverdagen understøtter børnenes læring, trivsel og udvikling.